De dikke boom

16 januari 2018 - Kaihu, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar een camping bij Kaihu, al weer een beetje op de weg terug richting Auckland. Het waaide nog harder dan de vorige dagen en bij vertrek was het ook bewolkt en regenachtig.

Bij de westkust aangekomen, hebben we de camper geparkeerd op een plekje met mooi uitzicht op de zee. Hier heeft Jean-Jacques eieren met spek gebakken voor de lunch, want we zijn onze voorraad levensmiddelen op aan het maken. Het was weer heerlijk😋.

Toen we weer verder reden kwamen we onverwacht bij een ontzettend mooi uitzichtpunt terecht. Daar hebben we wat rondgewandeld en foto’s gemaakt.

De laatste tussenstop voor de camping was in het Waipoua Forest. Hier staat Tane Mahuta, de God van het bos, dit is de grootste Kauriboom van Nieuw Zeeland. Deze boom is naar schatting 2000 jaar oud, 51,5 meter hoog en heeft een omtrek van bijna 14 meter. Wat nog bijzonder is om te vermelden, is dat je bij het betreden van het aangelegde pad naar de boom eerst je schoenzolen moet borstelen en daarna ontsmetten. Bij vertrek moet je weer hetzelfde doen. Dit omdat ze bang zijn dat ziektes de bomen zullen vellen.

We hadden ons vandaag verheugd op een georganiseerde avondwandeling vanaf de camping, om kiwi’s te zoeken. Maar vanwege de harde wind is deze voor vanavond afgelast, want dan laten ze zich blijkbaar toch niet zien. We zijn toen het donker werd zelf nog op pad geweest, want tegen een rotswand op het campingterrein zouden glimwormen zitten. Na lang zoeken en doordat het nog donkerder werd, hebben we ze uiteindelijk gevonden. Helaas zelf geen kiwi’s kunnen ontdekken.