Dol fijn😁😉

11 januari 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ondanks de vakantie ging vanmorgen om 07.00 uur de wekker, want we moesten ons rond 08.30 uur melden in de haven voor de dolfijnen- en walvistour. Vanwege het slechtere weer (veel mensen zeeziek) en een aantal mindere recensies hebben we destijds bewust besloten dit niet in Kaikoura op het Zuidereiland te doen. Gelukkig is het vandaag weer heerlijk weer, waarbij de temperatuur rond de 27 graden is uitgekomen.

In Auckland zijn we meegegaan met een maritieme onderzoeksboot. Onderweg wordt een meting gedaan hoeveel meter diep je in het zeewater kunt kijken en op basis daarvan wordt berekend hoeveel plankton er in zit. Ook wordt een watermonster genomen, om te kunnen bekijken wat voor micro organismen er in het water zitten. Tot slot worden de vinnen van de dolfijnen die gespot worden gefotografeerd en dit wordt vervolgens weer gecatalogiseerd. Iedere vin is uniek, net als een vingerafdruk. Zo kan worden bijgehouden hoeveel dolfijnen er ongeveer in het gebied zitten, dat zijn er circa 10.000, en hoe vaak hetzelfde exemplaar gespot wordt. Dit moet nu nog handmatig worden gedaan, wat zeer tijdrovend is, maar men is bezig met het ontwikkelen van een computerprogramma om het automatisch te laten scannen. Ook is er een aantal biologen aan boord die onderweg uitleg geven over het gebied en het zeeleven dat er in zwemt.

We zijn vier uur op zee geweest en hebben veel dolfijnen gespot. We hebben al vaker zo’n tour gedaan, maar wat het deze keer zo bijzonder maakte is dat ze met de boot mee zwommen. Wat geweldig om te zien en zo te zien hadden de dolfijnen er zelf ook plezier in, net als de bemanning die net zo enthousiast als wij waren bij het zien van dolfijnen.

In het gebied leven circa 200 walvissen, maar helaas hebben wij er geen een gezien. Ze waren met vakantie wellicht. Maar als kers op de taart hebben we eindelijk wel een paar pinguïns gezien, die op zee naar voedsel aan het zoeken waren.

Na een heerlijke lunch op een terras aan de haven zijn we met de camper zo’n 35 kilometer verder gereden naar weer een echte camping. Niet met zo’n mooi uitzicht als vanaf de oprit, maar wel met een heerlijke douche en een vlak bed.

1. Hanneke:
    11 januari 2018
    Klinkt geweldig!! 🐦🐬
  2. Rachel:
    12 januari 2018
    Hoi hoi, wat geweldig om jullie reisverhalen te lezen en foto's te zien! Ben thuis, op de bank, dan even op vakantie😊😘