Jacques Cousteau achterna

13 januari 2018 - Tutukaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag mag Nicole een beetje uitslapen, maar was het vroeg dag voor Jean-Jacques  omdat hij een dagje gaat duiken bij de Poor Knights eilanden. Jacques Cousteau heeft de wateren rond deze eilanden ooit bestempeld als één van de mooiste duikstekken op aarde. Reden genoeg voor Jean-Jacques om te kijken of hij gelijk had.

Het is meer dan een uur varen vanaf Tutukaka, dus vroeg aanmelden, uitrusting uitzoeken, wat papierwerk, veiligheidsbriefing en dan vertrekken.
Onderweg krijgen we uitleg wat we kunnen verwachten.
De Poor Knights zijn eigenlijk overblijfselen van een grote krater. Door het stijgen van de zeespiegel is deze onder water komen te liggen. Daarna is het grootste deel van de kraterrand verdwenen door erosie en de kracht van water en wind. Hierdoor zijn nog maar een paar eilanden overgebleven. Van een afstand zag James Cook ze ooit liggen en hij vond het silhouet van de eilanden lijken op een liggende soldaat, vandaar dat hij het de naam Poor Knights gaf. Het is nu beschermd gebied, je mag de eilanden niet betreden, alleen het water er omheen. Het is ooit een tijd bewoond geweest door de Maori, maar deze hebben het in 1818 verlaten om te vechten tegen een andere stam. Bij terugkomst op het eiland bleek de rest van het dorp te zijn verdreven, meegenomen of uitgemoord, ze zijn vertrokken en zijn nooit meer teruggekeerd. Het dorp is zo gebleven zoals het toen was. Er leven verschillende diersoorten die nergens anders ter wereld te vinden zijn.

Tijd om te gaan duiken. Na de briefing, uitrusting omhangen en te water. De eerste duik was bij een grote boog, dit gat zat ook onder water, tot zo'n twaalf meter diep. Het gesteente is heel poreus, waardoor er heel veel holen en grotten zijn waar dan weer veel leven in is te vinden, mooie koralen, vissen, murenen, slakjes, in allerlei kleuren. Ook onder water een grot in gezwommen, met bovenin een luchtbel waar je terwijl we nog acht meter onder de zeespiegel zaten gewoon ons masker af konden zetten en met elkaar konden praten. Geweldig mooie duik.

Na deze eerste duik was het tijd voor de lunch. Omdat er genoeg tijd moet zitten tussen twee duiken zijn we ook nog een grot ingevaren, de grootste natuurlijke grot die je vanaf het water kunt bereiken, iets van 164 meter lang, echt heel groot.
Daarna tijd voor de tweede duik. Ook deze duik was bijzonder met ook weer heel veel te zien. Jacques Cousteau had dus gelijk!

Nicole heeft deze dag wat huishoudelijke taken gedaan zoals de was doen, daarnaast veel gelezen en geshopt in het dorpje (maar niets gekocht).

1. Hanneke:
    14 januari 2018
    Wat zien jullie toch veel gave dingen zeg!! Geweldige foto's weer! We zijn gepast jaloers 😉