Champagne, maar niet om op te drinken

8 januari 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Gisteren hebben we nog lang nagenoten van onze rondvlucht en het was al ver na middernacht toen we gingen slapen. Vanmorgen zijn we weer vertrokken uit Taupo, met als bestemming Rotorua, zo’n uurtje rijden verderop. Het was bijna onbewolkt en lekker zonnig,later op de dag werd het 27 graden☀️☀️.

Onderweg zijn we gestopt bij Wai-O-Tapu, een gebied met de grootste thermische activiteit aan de oppervlakte in de vulkanische zone van Taupo. Het gebied is 18 vierkante kilometer groot, maar slechts een deel is toegankelijk voor het publiek. Het gebied bestaat uit ingestorte kraters, koude en kokende poelen met modder, water en gaten waar dampen uit komen.

Onder de grond zijn er waterstromen die verwarmd worden door magma uit vroegere vulkaanuitbarstingen. Het water is ontzettend heet, temperaturen tot 300 graden Celsius worden bereikt. Ook hier is de “rotte eieren lucht” alom aanwezig.

In het gebied zijn drie aaneensluitende wandelroutes uitgezet, in totaliteit 3 kilometer. Wat een prachtig gebied, met schitterende kleuren. Het mooiste vonden we “The campagne pool”, een bron die 700 jaar geleden is ontstaan na een eruptie, van 65 meter in diameter en 62 meter diep. De temperatuur aan de oppervlakte is 74 graden Celsius en de belletjes worden veroorzaakt door kooldioxide. Er zitten verschillende mineralen in zoals goud, zilver, kwik, zwavel en arsenicum. De rand is fel oranje en de rest is blauw/groen van kleur. Het was weer een geweldige ervaring.

Na aankomst op de camping zijn we nog naar Rotorua gegaan, maar daar hadden we het al snel gezien. Na een heerlijke BBQ is het nu uitbuiken en vroeg naar bed, want morgen gaan we naar Auckland voor een paar dagen.

1. Hanneke:
    8 januari 2018