Doet ie het of doet ie het niet?

24 december 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag is de dag dat ik de Heli-Hike ga doen. Hierbij wordt je door een helikopter op een hoger gedeelte van de gletsjer afgezet en loop je een paar uur over en door de gletsjer. Daarna wordt je weer opgepikt door de heli. Gisteren de weersvoorspelling nog bekeken en die ziet er goed uit, gedeeltelijk "sunny" en later op de dag gedeeltelijk bewolkt. Maar als ik 's-morgens buiten kijk is het voor het grootste gedeelte bewolkt.....
Spullen gepakt, goed ontbeten en op naar de gletsjer??
Eerst naar het kantoor van de organisatie. Daar krijgen we uitleg over de refund procedure, voor het geval het niet doorgaat. Als je het hiermee eens bent wordt iedereen inclusief uitrusting gewogen en krijgen we verdere instructies.
Iedereen krijgt sokken, goede bergschoenen, eventueel een regenbroek en regenjas. Nog een laatste safety instructie voor de helikopter en dan de bus in naar de heli.
Als we daar bijna zijn, horen we dat de vlucht is gecanceld vanwege het weer. Balen!

Omdat de berg vlak aan de kust ligt kan de weerssituatie heel snel veranderen. Als er twijfel is vliegen ze niet, ze willen voorkomen dat mensen hun Christmas-eve-diner missen als ze vast komen te zitten op de berg!
Zo'n 60% van de vluchten wordt geannuleerd vertellen ze.
Dus terug naar het kantoor en alles weer inleveren, sokken, schoenen, jassen, enz.
Ik ga snel naar de balie en gelukkig is er bij de volgende tocht nog plaats, dus snel omgeboekt. Ik loop nog even terug naar de camping om Nicole bij te praten.
Daarna teruglopen naar het kantoor en weer wachten.
Deze keer krijg ik gelijk aan de balie al te horen dat deze tocht gecanceld is.
Helaas is de volgende tocht helemaal volgeboekt, maar ze zetten mij op een wachtlijst.
Deze keer blijf ik daar wachten en breng Nicole telefonisch op de hoogte.
Als het tijd is krijg ik wederom gelijk te horen dat het niet doorgaat, vanwege het weer, hoewel het buiten toch een beetje opklaart.
Ik word voor de volgende tocht, de laatste van vandaag, weer op de wachtlijst geplaatst. Ik loop nog terug naar de camping en hoop echt dat het weer beter wordt!

Laatste poging, de zon schijnt en het ziet er goed uit. Maar dan moet er wel iemand niet op komen dagen of zich terugtrekken. Helaas is dit niet het geval, dus de Heli-Hike gaat niet door voor mij! Deze groep wordt weer gewogen en krijgt de uitrusting en briefing en gaat richting de heli.
Ik loop terug naar de camping en baal ontzettend, maar de natuur bepaald of het door kan gaan of niet en safety first natuurlijk!
Hebben we in ieder geval al wel een reden om een keer terug te gaan! ;-)

Als we direct daarna naar een meertje in de buurt gaan, hoor en zie ik geen heli's vertrekken, dus ook deze tocht is afgelast.
Na een rondwandeling gaan we weer terug naar de camping en maken we ons klaar voor ons kerstdiner!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hanneke:
    24 december 2017
    Oh, dat is wel balen ja en zeker als je elke keer toch weer een plekje hebt kunnen bemachtigen... Inderdaad nog een keertje terug dus!!
    Hele fijne kerstdagen voor jullie, vanuit een heel warm maar heerlijk Sydney!! Wij zijn al 2 dagen op de boot en gaan dinsdag naar de stad om de start van de Sydney to Hobart race te kijken. Liefs, xxx