Gloeiwormen

20 december 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Deze morgen konden we uitslapen, want we hadden voor 10.15 uur een rondvaart over Lake Te Anau geboekt met een bezoek aan de grotten met glimwormen. Deze glimwormen schijnen alleen in Australië en Nieuw Zeeland voor te komen. De soort die bij Te Anau zit is zelfs uniek.

Het was stralend weer toen we aan boord gingen en tijdens de tocht kregen we uitleg over het meer. Bij aankomst werden we in kleine groepjes verdeeld en gingen we onder begeleiding de grot in. Deze grot is in 1948 herontdekt, na een zoektocht van drie jaar. Een Maori legende verwees er al naar, want de naam Te Ana-au wil zeggen de grot met het stromende water.

Bij binnenkomst van de grot was het flink bukken, om niet je hoofd te stoten aan de rotsen. Het eerste deel bestond uit looppaden, over het stromende water heen. Het water wordt gefilterd door de rotsen en het zand, dus kun je gewoon drinken. Tijdens het lopen waren al her en der glimwormen te zien. Hoe meer honger een glimworm heeft, hoe feller hij glimt om insecten aan te trekken. Deze worden gevangen in loodrecht naar beneden hangende “vislijnen” die de glimworm maakt, waar kleverige druppels aan zitten.

Aan het eind van de looppaden lag een klein bootje klaar, dat door de gids aan een ijzeren kabel boven zijn hoofd voortgetrokken moest worden. We kregen nog extra instructies om geen geluid te maken en daar gingen we het pikkedonker in. Boven ons hoofd zagen wij duizenden groene glimwormen. Later hoorden we dat afhankelijk van je ogen je ook de kleur van de glimworm wit, geel, blauw of roze kunt zien. Maar wat nu “de juiste” kleur is weet niemand. We mochten helaas geen foto’s maken, dus jullie zullen zelf even moeten surfen op het internet als je een glimworm wil zien.

Na de boottocht liepen we dezelfde weg terug en daarna naar het bezoekerscentrum, waar we nog meer informatie kregen over de glimwormen. Na de boottocht terug, was het tijd om op pad te gaan naar onze volgende locatie, Queenstown. Een rit van zo’n 2,5 uur door het mooie uitgestrekte landschap.

1. Hanneke:
    20 december 2017
    Gaaf!! Klinkt heel goed!
    Je moet zeker even met de gondels naar The Peak, waar je met een soort skelter naar beneden kan racen... Toeristisch, maar heel erg lachen!!