Opkrabbelen na de beving

14 december 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt gaan we vandaag naar Christchurch. Als we naar de bushalte lopen regent het nog steeds een beetje, hopen dat het snel droog wordt!

Christchurch is in 2011 getroffen door een zware aardbeving, waardoor een groot deel van het centrum verwoest is. Dit zijn ze nu nog steeds druk aan het herstellen. Overal waar je kijkt zijn ze aan het werk, zowel aan de wegen als aan de gebouwen. Hierdoor ziet een groot deel van het centrum er heel nieuw en modern uit, terwijl er ook delen nog in puin liggen! Echt bizar.
Maar er komen ook nog steeds veel toeristen die allemaal wat moeten eten en drinken. Op de plaats waar eerst een mall stond is er nu van containers een plein gemaakt, wat lijkt op een food-truck festival, het ziet er erg leuk uit.
Verder is er overal in het stadje veel Street-art te vinden, muurschilderingen en allerlei kunst. Genoeg te zien dus!

En het middelpunt van het stadje is het plein met de grote kathedraal! Alleen is door de aardbeving de toren ingestort en wordt de kerk door een hele ijzeren constructie overeind gehouden! Dit hele gebied is afgezet met schermen, maar ook deze zijn beschilderd waardoor het er toch weer leuk en bijna vrolijk uitziet.
Ook zijn we bij een gedenkplaats voor de slachtoffers van de aardbeving gaan kijken. Deze is gemaakt door een kunstenaar en heet 185 lege stoelen, voor ieder slachtoffer een stoel. Maar niet allemaal dezelfde, er staan ook kinderstoeltjes en rolstoelen tussen die de overleden kinderen en ouderen symboliseren.

Al bij al een mooie en toch ook wel indrukwekkende dag in een bijzonder stadje!
Gelukkig was het in de loop van de ochtend droog geworden en was de zon gaan schijnen, maar vanwege de regen in de ochtend hebben we er geen van beiden bij stil gestaan om ons in te smeren met zonnebrand, gevolg was dus twee rode hoofden bij thuiskomst!

1. Hanneke:
    18 december 2017