Van ronde stenen en lege drankflessen

16 december 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Onze eerste nacht in de camper hebben we goed geslapen. Het is na al die vakanties in hotels weer wennen aan het kamperen. Daarnaast is het ook even zoeken waar we alles opgeborgen hebben. Na een snel ontbijt vertrokken we richting de kust, op naar Dunedin, een afstand van zo’n .... kilometer.

Onderweg zijn we op een aantal plaatsen gestopt om van het mooie uitzicht te genieten, zoals bij Lake Pukaki en bij een vindplaats van Maori muurschilderingen. In het plaatsje Oamaru hebben we gezocht naar pinguïns van de Blue Penguin Colony, maar ze helaas niet gevonden. Het schijnt, hoorden we de andere dag, dat ze een hele dag op zee verblijven op zoek naar voedsel en tegen het eind van de middag weer terug naar de kust komen. Maar dat wisten we toen nog niet.

Dan maar op zoek naar de Moeraki Boulders. Dit zijn perfect ronde, gladde keien van verschillende formaten. Ze liggen verspreid in zee en op het strand van Moeraki, over een afstand van zo’n 50 meter. Ze zijn zo’n 60 miljoen jaar geleden ontstaan toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern. En we hebben ze gezien, want ze lagen er nog steeds......

In Dunedin hadden we al een camping gereserveerd, die prima recensies had en er inderdaad goed uitzag. Nadat we ons geïnstalleerd hadden liepen we naar een aantal restaurantjes, op zo’n 15 minuten lopen. Onderweg konden we de buurt wat beter bekijken, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Het was een beetje a la ma flodder. Overal rotzooi in de tuin en bij een aantal panden bergen met lege drankflessen. We gingen vanzelf wat harder lopen. Na een heerlijke Thaise maaltijd, liepen we maar snel terug naar de camping.