Stapels pannenkoeken en invasie van de hommels

26 december 2017 - Murchison, Nieuw-Zeeland

Op tweede kerstdag vroeg de wekker gezet om met de familie Kools te bellen, die samen met Ma Huijbregts net klaar waren met het kerstdiner en al op ons telefoontje zaten te wachten. Na het uitwisselen van alle nieuwtjes (die van de familie van Giels/Bongers hadden we op eerste kerstdag al gehoord) snel ontbeten en op pad. De lucht was weer blauw, met een paar wolkjes, na de stortregen van gisteravond.

De eerste tussenstop stond gepland voor Punakaki, waar de Pancake rocks and blowholes de toeristische trekpleister zijn. Er is een wandelroute langs de kust uitgezet, waar je de rotsen goed kunt bekijken. Deze rotsen hebben, zoals de naam al aangeeft, wat weg van stapels pannenkoeken. Je zou er trek van krijgen. Tussen de rotsen door kolkt de zee en als de golven krachtig genoeg zijn spuit het zeewater tegen de rotsen omhoog. Ook hier hebben we natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt.

Daarna weer verder, naar Cape Foulwind in de buurt van Westport, waar een kolonie zeeleeuwen te bewonderen is. Ook hier was weer een mooi wandelpad gemaakt, zodat je de zeeleeuwen van bovenaf kunt zien. Ze zijn nogal territoriaal aangelegd, dus een gepaste afstand houden is beter voor je gezondheid. Er lagen diverse zeeleeuwen, met kleintjes, op de rotsen te luieren. We hadden dus alle tijd om ze goed te bewonderen.

Bij terugkomst in de camper heeft Jean-Jacques een lekkere kerstlunch gemaakt, bacon and eggs. We waren daarna weer helemaal uitgerust voor het laatste deel van vandaag, de route naar Murchison. Dat ligt weer een stuk van de kust af, op weg naar het Noorden. De camping die we geboekt hadden was erg rustig, qua mensen dan. Niet qua hommels, het leek wel een invasie. Daarnaast werden ze bijgestaan door wespen en sandflies. En die laatste die steken, vooral Jean-Jacques vinden ze erg lekker. Net als de mensen die even voor ons gearriveerd waren, zijn we driemaal op een andere plaats gaan staan en hebben toen maar de moed opgegeven. Ramen en deuren dichthouden dan maar en dat bij een temperatuur van zo’n 25 graden. Hoe laat gaan die beesten slapen?

Vanwege de beestenboel gaan we straks maar koken in de campingkeuken, die is helemaal afgeschermd met horren. Op het kerstmenu staat: romige tomatensoep, nasi a la Jean-Jacques en koffie/thee met chocoladecake na.

1. Loes Tebbens:
    26 december 2017
    Toch niet gestoken?
    Stuur was zon hier naar toe